SEO zoekmachine optimalisatie door Joost van der Laan

Zoekmachine optimalisatie SEO

Optimaliseren voor zoekmachines (SEO) betekent vooral werken aan je website. Veel zaken kunnen verbeterd worden, om je website vindbaar te maken bij de organische (gratis) zoekresultaten van Google.

Elke pagina een goede titel

Google hecht grote waarde aan een aparte “titel” in de HTML code van de pagina’s van de website. Deze “title-tag” is de eerste regel van de tekst van organische zoekresultaten van Google. Hij staat ook aan de bovenkant van het computerscherm. De “title” moet opvallen en de aandacht trekken. De vlag moet wel de lading dekken. En ook hier zorgen we voor één of twee goede zoektermen in de tekst van de “title-tag”.

Zoektermen in koppen

Zoekmachines als Google kijken eerst naar zoektermen in de URL van de pagina. Tegenwoordig is de naam van de URL niet meer zo belangrijk, om te voorkomen dat mensen een groot aantal satelliet websites gaan maken rond één zoekterm. Vervolgens scoren zoektermen in de titel boven de pagina en in de koppen boven alinea’s heel hoog. Daarna scoren zoektermen in de gewone tekst. Het is daarom belangrijk om te werken met “kopteksten” (H1, H2 en H3 koppen) en die te voorzien van zoektermen.

Elke pagina een goede beschrijving

De “description-tag” in de HTML-code van elke pagina krijgt een pakkende tekst. Deze tekst verschijnt als tweede en derde regel in het organische zoekresultaat in Google. De “description” moet een intigrerende tekst zijn om Internet surfers zover te brengen om te kiezen voor jouw website inplaats van de site van de concurrent. Als je op Internet kijkt naar het zoekresultaat van je website, is de kans 90% dat jouw Google resultaat er nu niet goed uitziet.

Splitsen van content en design

Minimale design coderingen. We verwijderen zoveel mogelijk design-coderingen uit de HTML-code van de website. We gebruiken aparte stijlbladen voor design en voor Javascript. De website krijgt daardoor een uniforme opmaak. Als we de design van alle pagina’s willen veranderen, hoeven we maar één keer het stijlblad te wijzigen. Een derde voordeel is dat de pagina’s veel sneller worden geladen. Een vierde voordeel is dat de zoektermen-dichtheid toeneemt, omdat de hoeveelheid code-regels van een pagina afneemt.

Zoekmachine optimalisatie in het CMS

Geautomatiseerde SEO. Moderne Content Management Systemen zoals WordPress werken met geautomatiseerde zoekmachine optimalisatie. Pagina’s, plaatjes en links worden vrijwel automatisch voorzien van extra “titles” en “tags”, die extra zoektermen bevatten in de HTML-code die door de zoekmachine wordt gelezen.

 

Zoekmachine optimalisatie voor tandartsen

Voorkomen van flash en frames

Google kan geen flash lezen. Flash en frames zijn vaak heel mooi voor grafisch design, maar zoekmachines hebben er moeite mee. Bovendien worden zakelijke bezoekers al gauw afgeschrikt door ingewikkelde Flash hoogstandjes. We bespreken met jou of we deze design toepassingen erin houden of niet.

Site map

Zoekmachines houden van een sitemap van de website. Alle pagina’s zijn dan eenvoudig te registreren. Bezoekers van websites gebruiken een sitemap om snel voor hen belangrijke pagina’s te vinden. Een sitemap is één van de hulpmiddelen om de indexeerbaarheid van een website te verhogen.

Google Analytics

We voorzien de website van Google Analytics, waarmee we het surfgedrag van website bezoekers kunnen analyseren. Op basis van die informatie kunnen we de website continue verbeteren.

Multimedia

Video’s zijn een effectief onderdeel van het arsenaal van SEO middelen. Vooral nu YouTube is overgenomen door Google, zijn YouTube video’s echte traffic builders geworden. Met behulp van Camtasia maken we video’s van website teksten en Powerpoint presentaties. Ook gewone afbeeldingen dragen bij aan SEO, als de afbeelding de volgende aanvullende informatie bevat, zodat Google het plaatje kan “lezen”:

  • Een URL met een zoekterm
  • Een title tag
  • Een alt tag

Integreren met social media

Je website krijgt een aparte pagina op Facebook en een groep op LinkedIn. Ook is het mogelijk om een Facebook banner te plaatsen in de sidebar.

 

Bel drs Joost van der Laan: 0341-561100